2014-10-31

De två första veckorna på tjänstledigheten 2014-10-31

Två veckor har gått

Massor har genomförts. Förra veckan blev ett stim av kodning och eftersom det var min första vecka firade jag med en utgång.
Från början hade jag någon ambition att skriva dagligen, men det visade sig för jobbigt och det känns bättre att skriva nu i efterhand när många problem har lösts.

Resultat

Vecka 1

Jag jobbar med två projekt.
  • Workaround Town, som ska vara en förmedling av lokaler likt Air BnB, var i sin linda och jag gjorde ett mobilanpassat formulär för att skapa annonser. Lyckades också ladda upp bilder via XmlHttpRequest och skapa ett galleri med hjälp av Foundation.
  • Black Box Date, är mitt personliga projekt som jag la tid på under helgen. Där arbetade jag med profilsidan mest och la in JQuery UI slider med två värden för att kunna välja ett urval av värden.

Vecka 2

Jobbade endast med Workaround Town och vi kom till slut om namnet! Detta ledde till att vi registrerade domäner och jag styrde om trafik och e-post. En mängd problem löstes denna vecka: optimera bilder, bildkarussell, multipel datumväljare, animera dragspelen (accordion), validera formulär med Abide mm.
Det viktigaste var nog att jag implementerade en preliminär design som Rikard hade skissat på. I och med att vi hade registrerat en domän fixade jag en landningssida med denna design samt intresseanmälan och frågeformulär. Det är väldigt bra eftersom vi nu kan hänvisa folk till sidan och faktiskt använda den vid intervjuer.
Inte så snygg, men det kommer!
www.workaroundtown.net 

Veckan är inte slut och i helgen ska jag fokusera på Black Box Date.

Problem

Många tunga problem har dykt upp och jag ska försöka skriva ner lösningarna i detalj.
  • XmlHttpRequest-posta bild från HTML FILE INPUT och spara i Google App Engine
  • Animera Foundations dragspel när varje klick drar ihop den
  • Slick karusell i Foundation
  • Optimera bilder som levereras från Google App Engine
  • Validera formulär med Abide

Vardagen

Många dagar har varit toppen!
  • Första måndagen avinstallerade jag till slut Battlefield 4 för att installera Battlefield 3, och vilket lyft! Har länge gett fyran ett försök men jag orkade inte längre. Det visade sig vara ett riktigt bra drag och jag hade en riktigt ägande omgång på Bandar desert. Klassiker.
  • Första torsdagen vaknade jag upp helt utvilad och pigg!
  • Denna söndag och måndag var skön eftersom jag fortfarande kände mig bakis vilket skulle leda till söndagsångest, men nu när jag välja helt själv vad jag skulle göra på måndagen och inte behöva gå till jobbet kändes allt mycket bättre!
Annars har dagarna varit lugna med tidig uppgång runt åtta, sedan träna vid 10 med lunch efteråt. Sedan kodat på till fyra cirka för en paus. Sen har det varit lite olika med kodning, middag och kodning in på kvällen är inte ovanligt. Annars gått ut och gjort något socialt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar